Komorniki dla Ciebie Edukacja Z kolekcji Muzeum w Szreniawie: Ursus C-45 – pierwszy powojenny ciągnika

Z kolekcji Muzeum w Szreniawie: Ursus C-45 – pierwszy powojenny ciągnika

przez Paweł Boner
421 razy przeczytano 2 minut czytania

Starsi rolnicy i miłośnicy sprzętu rolniczego pamiętają, jak na polach podstawowymi ciągnikami rolniczymi (i drogowymi) były Ursusy C-45. To pierwsze ciągniki produkowane w Polsce po wojnie, powszechnie stosowane i produkowane od 1947 aż do 1965 roku. Nie mogło go zabraknąć w bogatej kolekcji Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie.

Ten egzemplarz został wyprodukowany między 1947 a 1956 rokiem przez Zakłady Mechaniczne Ursus. Jego ostatnim użytkownikiem było gospodarstwo w Komorowie, skąd ciągnik trafił do Szreniawy. Jest odrestaurowany, wygląda jak nowy, pasując do kolekcji lokomobil i historycznych ciągników.

Właśnie Ursusy C-45 są tymi maszynami, które pojawiły się na polskiej wsi powszechnie, rozpoczynając erę jej mechanizacji. Ich konstrukcję oparto na niemieckich maszynach Lanz – Bulldog lub Acker, pracami kierował znakomity konstruktor Edward Ludwik Habich, ojciec przedwojennego czołgu rozpoznawczego TKS. Habich na jesieni 1945 roku pracował nad własnym projektem ciągnika rolniczego, jednak nie mógł dokończyć prac z powodu braku środków i technologicznych możliwości. Dlatego przyjrzał się bliżej niemieckim konstrukcjom i opracował polską wersję, skierowaną do Zakładów Ursusa do seryjnej produkcji w 1947 roku. Udało się nawet wyprodukować serię około 30 sztuk przed pierwszomajową defiladą, w której następnie Ursusy wzięły udział.

Można przyjąć, że do końca roku linie produkcyjne opuściło około 130 traktorów, ale możliwości fabryki rosły i w 1949 roku raportowano ukończenie blisko 2,5 tysiąca egzemplarzy. Do 1957 roku Zakłady Mechaniczne Ursus miały wyprodukować około 50 tysięcy tych ciągników, produkcję prowadziły do 1959 roku, po czym podjęły ją Zakłady Mechaniczne w Gorzowie Wielkopolskim. Ocenia się, że C-45-tki produkowane były do połowy lat sześćdziesiątych. Wyposażone w silnik o mocy 45 KM, były nawet eksportowane – do Chin i Korei.

Najważniejszą cechą ciągnika była łatwość obsługi i prosta konstrukcja, rzecz istotna wobec braku mechaników i kierowców na wsi po wojnie. W efekcie C-45 był wykorzystywany do prac w polu i zadań transportowych.

Pamiętajmy, że uruchomienia silnika dwusuwowego z głowicą żarową nie dokonywano jak dziś, przez przekręcenie kluczyka w stacyjce, lecz w sposób bardziej czasochłonny: trzeba było podgrzać lampą benzynową głowicę żarową, następnie wyjąć kierownicę z kolumny, umieścić ją na wale korbowym i szarpnąć energicznie, obracając tym samym wał korbowy. Późniejsza wersja – C-451 z 1957 roku już miała rozruch benzynowy, wykorzystujący cewkę brzęczykową, świecę zapłonową i rozrusznik elektryczny. Inną wersją, był model półgąsienicowy, dzieło Działu Motoryzacji Instytutu Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa w Warszawie z 1953 roku. Ten ciągnik miał mieć większą siłę uciągu i zmniejszone zużycie paliwa. Prawdopodobnie wyprodukowano serię półgąsienicowych Ursusów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Podzielenia się nim ze znajomymi.

MOŻE CIĘ ZAINTERESUJE?

O Nas

Komorniki dla Ciebie – lokalna bezpłatna gazeta w Gminie Komorniki

Komorniki dla Ciebie – All Right Reserved. Developed by ONEBIT

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Zgoda Zapoznaj się

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00