Poznańska Kolej Metropolitalna świętuje swoje piąte urodziny i zapowiada zwiększenie liczby lokalnych połączeń. W uroczystym spotkaniu mieszkańców Komornik reprezentował wójt Jan Broda, który złożył swój podpis na specjalnej tablicy – mapie, pokazującej zasięg PKM i przeszłe połączenia.
Gmina Komorniki jest bowiem partnerem inicjatywy Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, o tyle nietypowej, że… nie posiadającej lokomotyw, wagonów i maszynistów, ale mimo to obsługującej miliony pasażerów! PKM jest tworem wirtualnym, bez taboru, maszynistów i drużyn konduktorskich, za to działającym w oparciu o operatorów – Koleje Wielkopolskie i POLREGIO. By operatorzy mogli utrzymywać sprawną komunikację i jeszcze ją rozwijać, samorządy przeznaczają rocznie 320 milionów złotych rekompensaty – z zysków z samych biletów bowiem nie dałoby się utrzymać połączeń.
PKM to fenomen
– Poznańska Kolej Metropolitalna jest fenomenem, dowodem na to, że samorządy mogą z powodzeniem współpracować, że jest to współpraca ważna i rzeczywista, nie z deklaracjami, ale z konkretnym wkładem finansowym – mówił marszałek Marek Woźniak, w czasie spotkania na Dworcu Letnim w Poznaniu.
– Sto dziewięćdziesiąt trzy pary pociągów, pięć linii, 36 gmin, miliony osób, które korzystają: można się cieszyć z tego co osiągnęliśmy, ale i myśleć, co jeszcze można zrobić – wtórował Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania i jednocześnie prezes zarządu stowarzyszenia Metropolia Poznań. – Łączymy koncepcje transportowe wykorzystujące transport autobusowy, kolejowy z proekologicznymi strategiami, i powinniśmy być przykładem dla reszty kraju, bo potrafimy się porozumieć, zjednoczyć i finansować.
W godzinach szczytu co 30 minut
– PKM jest wspólnym przedsięwzięciem województwa wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, miasta Poznań, powiatu poznańskiego oraz gmin i powiatów położonych wzdłuż dziewięciu linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego – wyjaśnia Anna Parzyńska-Paschke z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. – Jest to system regularnych, kolejowych połączeń regionalnych oparty na zasadzie solidaryzmu wszystkich samorządów współuczestniczących w projekcie. Dlatego PKM jest współfinansowana przez samorząd województwa, miasto Poznań, powiat oraz wspomniane gminy i powiaty aglomeracji poznańskiej. W godzinach szczytu przewozowego pociągi kursują ze średnią częstotliwością co 30 minut.
– PKM zapewnia wszystkim pasażerom sporą częstotliwość połączeń – dwa połączenia w ciągu godziny w godzinach szczytu przewozowego, średnio co 30 minut. Tylko w ubiegłym roku z jej usług skorzystało ponad 23,5 mln. pasażerów (rekordowy był 2019 r., kiedy zanotowano ponad 27 mln. Pasażerów) – informuje Urząd Marszałkowski.
– Od 1 stycznia 2024 roku zwiększy się liczba połączeń w ramach PKM współfinansowanych przez samorządy – zapowiada Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. – Zauważyliśmy, że w pewnych momentach pociągi dojeżdżają do punktu docelowego i oczekują na kolejne połączenie. Doszliśmy wtedy do wniosku, że można w tym czasie obsłużyć kolejne połączenia, ale na krótszych dystansach. Z tej analizy wyszło nam 15 nowych połączeń: Poznań – Pobiedziska (3 pary), Poznań – Czempiń (2 pary), Poznań – Opalenica (2 pary), Poznań – Oborniki Wlkp. (3 pary), Poznań – Szamotuły (2 pary), Poznań – Kostrzyn Wlkp. (3 pary).
Kolej po raz pierwszy uruchomiła połączenia w czerwcu 2018 roku, i wówczas, aż do września 2018 r. ułożono komunikację PKM na pierwszych pięciu liniach kolejowych prowadzących z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina i Swarzędza. W latach 2019-2022 Poznańska Kolej Metropolitalna pojawiła się na kolejnych czterech liniach: z Poznania do Gniezna, Kościana, Rogoźna i Wronek (do Wronek – w styczniu 2023). Z kolei linia do Swarzędza została przedłużona aż do Wrześni.
– Sieć Poznańskiej Kolei Metropolitalnej obecnie składa się zatem z linii: PKM1 Gniezno – Poznań – Kościan, PKM2 Września – Poznań – Nowy Tomyśl, PKM3 Wągrowiec – Poznań – Grodzisk Wielkopolski, PKM4 Środa Wielkopolska – Poznań – Wronki, PKM5 Poznań – Rogoźno Wielkopolskie – precyzuje portal kolej.metropoliapoznan.pl. – Połączenia są obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie oraz POLREGIO. W roku 2023 PKM to 193 pary pociągów. Od stycznia 2024 ich liczba wzrośnie do 219 par połączeń dziennie. Na obszarze działania PKM jest blisko 100 stacji i przystanków.