Jest jednym z najcenniejszych eksponatów Muzeum Tarpana, należącego do Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, a w swojej międzynarodowej rodzinie Tarpanów – szczególnym „rodzynkiem”, bo wyprodukowanym w liczbie zaledwie czterech sztuk. To Honker 4032: można go oglądać z bliska przy wejściu do hali z polskimi samochodami szreniawskiego muzeum.
Fabryka Samochodów Rolniczych musiała w trudnych latach 80. znaleźć nowy rynek zbytu dla swoich samochodów, w tym dla potencjalnego następcy sprawdzonego rolniczego Tarpana. Dlatego poznańscy inżynierowie wspólnie z konstruktorami z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji i z Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku podjęli prace nad nowym typem samochodu, przeznaczonym tym razem dla wojska, a nie dla rolników. Punktem wyjścia stał się prototyp Tarpan 234.
Wstępnie projektowany samochód określono mianem pojazdu wielozadaniowego, stąd badania nad prototypami określono kryptonimami PW-1 i PW-2. Badano w sumie 21 pojazdów przedprodukcyjnych, by w 1984 roku zaprezentować prototyp, a w 1988 – samochód produkcyjny. Nazwano go Honker – na cześć operacji Honker, czwartego natarcia na umocnienia niemieckie pod Monte Cassino, w dniach 11-19 maja 1944 roku, w którym wzięli udział polscy żołnierze II Korpusu generała Władysława Andersa; przypomnijmy: wcześniejsze alianckie szturmy były bezskuteczne, w czwartym atakowali Polacy…
Sam Honker miał dość kręte drogi, jeśli chodzi o producentów: początkowo był wytwarzany przez Fabrykę Samochodów Rolniczych jako Tarpan Honker – w latach 1988 – 1997, później – do 2001 roku – przez południowokoreańskie Daewoo, jako Daewoo Honker, następnie w latach 2001 – 2003 polska firma Andoria Mot produkowała go jako Andoria Honker. Od 2003 do 2007 roku produkcję przejęła firma brytyjsko – rosyjska Intrall – zatem wóz nazwano Intrall Honker. Ostatnie etapy produkcji przypadają już na polskich właścicieli: DZT w latach 2009 – 2012 DZT Honker i Honker, czyli Honker 4×4 w latach 2012 – 2018.
– Na początku lat 90. zaprezentowano prototyp modelu Honker 4032 o skróconym nadwoziu – przedstawia swoją perełkę Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. – Pojazd, bardzo atrakcyjny z wyglądu, przypominał Mercedesa klasy „G”, miał pięć osobnych foteli zamontowanych w klasycznym układzie („długi” Honker za parą przednich foteli miał dwie ławeczki zamontowane wzdłuż obu boków nadwozia) i był wyposażony w dieslowski silnik Iveco…
Ten silnik to wysokoprężny czterocylindrowy z wtryskiem bezpośrednim, doładowany, typu Iveco – Sofim 8140.27, o pojemności skokowej 2499 ccm i mocy 100 KM. Nie wiadomo, jaką prędkość maksymalną mógł rozwijać z nim zachowany w muzeum Honker 4032.
Nowy samochód różnił się od seryjnych Honkerów także zawieszeniem – na wahaczach, a nie na resorach wzdłużnych. Model 4032 nie zawojował jednak linii produkcyjnych, bo wyprodukowano go w krótkiej serii prototypowej, liczącej zaledwie cztery egzemplarze. Trzy z nich zachowały się do dziś, a jeden z nich, w 1994 roku przyjechał do Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie. Tam był przechowywany przez 22 lata, przeżywając bankructwo macierzystej fabryki Tarpana. Ten prototyp został w 2017 roku bezpłatnie przekazany do Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie, do jego Muzeum Tarpana, gdzie możemy go dziś podziwiać jako ozdobę kolekcji.