Trzeci pas autostrady A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód zbuduje Autostrada Wielkopolska S.A. Prace rozpoczęły 10 czerwca się, potrwają do końca przyszłego roku. Trzeba więc liczyć się z utrudnieniami, jednak efekt rozbudowy powinien je zrekompensować.
Rozpoczynająca się rozbudowa autostrady A2 na około dziesięciokilometrowym odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód to kluczowa inwestycja dla poprawy płynności ruchu wokół Poznania. Przyniesie kierowcom nie tylko dodatkowy pas ruchu, ale także znacząco poprawi bezpieczeństwo i komfort podróży.
– 10 czerwca rozpoczną się prace przygotowawcze do budowy: drogowcy rozpoczną odgradzanie terenu, na którym będą prowadzone prace, wytyczą tymczasowe pasy włączania się do ruchu oraz do jazdy na wprost, zgodne z zatwierdzoną tymczasową organizacją ruchu, oraz wybudują tymczasowe przejazdy przez pas rozdziału pomiędzy jezdniami na odcinku pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód – informuje Anna Ciamciak z Autostrady Wielkopolskiej S.A. – Budowa przejazdów jest niezbędna dla zachowania bezpieczeństwa oraz utrzymania dwóch pasów ruchu dla każdego kierunku podczas realizacji właściwych prac budowlanych.
Od 17 czerwca prace wejdą w kolejną fazę, obejmującą nie tylko budowę trzeciego pasa, ale także modernizację nawierzchni, montaż barier ochronnych oraz budowę i rozbudowę ekranów akustycznych. Inwestycja ta jest odpowiedzią na rosnące potrzeby związane z intensywnością ruchu, która na tym odcinku przekracza 56 tysięcy pojazdów na dobę.
Rozbudowa autostrady A2 przyniesie szereg korzyści, nie tylko dla kierowców, ale także dla mieszkańców Poznania.
– W efekcie na rozbudowywanym odcinku powstanie ponad 5 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni ekranów akustycznych oraz prawie 19 tysięcy metrów barier ochronnych, które zapewnią lepszą ochronę większej liczbie mieszkańców Poznania i użytkowników autostrady – podkreśla Anna Ciamciak. – W sumie podczas budowy trzeciego pasa na tym odcinku autostradowej obwodnicy Poznania zostanie wykonana nowa nawierzchnia o łącznej powierzchni 280 000 metrów kwadratowych – dodaje Anna Ciamciak. – Spółka zdecydowała się na użycie asfaltów wysokomodyfikowanych HIMA, celem zapewnienia wymaganej trwałości drogi przy znacznym obciążeniu ruchem. Prace podzielono na etapy i zaplanowano w taki sposób, aby mogły odbywać się bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców.
Spółka Autostrada Wielkopolska S.A. podkreśla, że projekt ten jest dużo bardziej skomplikowany pod względem technicznym niż poprzednie przedsięwzięcia, jednakże wszystkie prace są planowane tak, aby minimalizować utrudnienia dla kierowców.
– Jednym z naszych najważniejszych warunków było utrzymanie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Prace zostały zaprojektowane w taki sposób, aby powodowały jak najmniej utrudnień dla kierowców, jednak nie unikniemy ich całkowicie. Przy tego rodzaju inwestycjach infrastrukturalnych budujemy nie tylko 3 pas drogi, ale także musimy zadbać o właściwe odwodnienie, wszystkie elementy teletechniczne itp. Oprócz tego dwa obiekty mostowe, które znajdują się w ciągu autostrady wymagają poszerzenia i to także jest elementem kontraktu – mówi Marcin Szczepański, Dyrektor techniczny Autostrady Wielkopolskiej S.A.
Realizacja inwestycji została podzielona na etapy, aby jak najefektywniej zarządzać całym projektem:
– Realizacja prac została podzielona na kilka etapów, które są ściśle związane z elementami znajdującymi się na rozbudowywanym odcinku, czyli węzłami Poznań Krzesiny oraz Poznań Wschód i znajdującymi się pomiędzy nimi Miejscami Obsługi Podróżnych (MOP). W pierwszym etapie będziemy realizować prace pomiędzy węzłem Poznań Wschód a MOP Tulce/Krzyżowniki oraz na dojazdach do węzła Poznań Krzesiny – wyjaśnia Marek Zaręba, Dyrektor kontraktu w firmie Strabag Sp. z o.o.
Rozbudowa autostrady A2 ma kluczowe znaczenie nie tylko dla mieszkańców i kierowców z Poznania, ale również dla całej Polski i Europy.
– Autostrada A2 jest niezwykle ważna dla wielu milionów kierowców nie tylko z Poznania i okolic, ale również z całej Polski. To główny międzynarodowy ciąg komunikacyjny łączący wschodnią i zachodnią Polskę. Koncesyjny odcinek A2 między Świeckiem a Koninem, jest także częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), jednym z kluczowych połączeń między Europą Zachodnią i Środkową oraz strategicznym dla Polski korytarzem transportowym na linii Warszawa – Berlin – informuje Anna Ciamciak.
Zdjęcia: Autostrada Wielkopolska