Poprzedni polski rząd podpisał z Komisją Europejską umowę partnerstwa dotyczącą finansowania przedsięwzięć komunikacyjnych. Na jej podstawie każda gmina może ubiegać się o dotacje w tej dziedzinie tylko pod warunkiem przyjęcia przez nią planu zrównoważonej mobilności, obowiązującego do 2040 roku.
Gościem ostatniej sesji Rady Gminy Komorniki byli Bogdan Frąckowiak, pełnomocnik Metropolii Poznań i jego współpracownicy. Prezentowali taki właśnie plan. Muszą go przyjąć wszystkie gminy tworzące wspólnie z Poznaniem metropolię, a także te sąsiadujące z metropolią, do których dociera Poznańska Kolej Metropolitalna, łącznie 21. Poznań jest węzłem położonym przy europejskim korytarzu transportowym, konieczne jest więc spełnienie określonych zasad. Bez tego nie jest możliwe występowanie o unijne dofinansowanie.
Komorniccy radni przyjęli ten plan jednomyślnie. Do gminnego samorządu należy ustalenie priorytetów finansowanych przedsięwzięć. Radni nie mają wątpliwości, że inwestycjami, które powinny być za unijne pieniądze realizowane w pierwszej kolejności, są węzeł przesiadkowy w Szreniawie i drogi rowerowe, zwłaszcza ta, która poprowadzi z Komornik do Plewisk.
Maciej Łosiak