Komorniki dla Ciebie Aktualności Już w tym roku skorzystamy z węzła przesiadkowego i bezkolizyjnego przejazdu w Plewiskach!

Już w tym roku skorzystamy z węzła przesiadkowego i bezkolizyjnego przejazdu w Plewiskach!

przez Paweł Boner
427 razy przeczytano 6 minut czytania

Rok temu, w nocy z 11 na 12 marca, wprowadzono pierwsze zmiany w organizacji ruchu
poprzedzające zamknięcie przejazdu przez tory kolejowe na osi ul. Grunwaldzkiej, na pograniczu
Poznania i Plewisk. Rozpoczynała się budowa nowego bezkolizyjnego przejazdu, opartego na
wiaduktach i węzła przesiadkowego, łączącego transport kolejowy, autobusowy, samochodowy i
rowerowy. To było rok temu – a w tym roku węzeł i przejazdy mają być gotowe!
Poznańskie Inwestycje Miejskie zapowiadają, że rozpoczęte w ubiegłym roku prace, w tym będą już
zakończone. A zadanie było równie niełatwe, co śmiałe koncepcyjnie: pasażerowie dojeżdżających z
Plewisk do Poznania i w drugą stronę mieli otrzymać węzeł przesiadkowy przy stacji Poznań Junikowo i
przystanek autobusowo-kolejowy, w ramach którego zatrzymują się pociągi i autobusy, a wymiana ich
pasażerów odbywa się w systemie „drzwi w drzwi”, czyli z jak najkrótszą drogą między drzwiami
pociągu i autobusu. Co więcej, żeby węzeł mógł zapewniać płynne połączenia, nie dławione korkami
przed szlabanami przejazdu kolejowego przez tory linii E20, łączącej Warszawę z Berlinem, projekt objął
także budowę bezkolizyjnego przejazdu pod torami, czyli pod dwuprzęsłowym wiaduktem o długości 33
metrów. Koncepcja zatem uwzględnia możliwość dojazdu i łatwych przesiadek przy wykorzystaniu
różnych środków transportu: pociągu, autobusu, samochodu, roweru. Przy okazji prac ziemnych,
prowadzonych kompleksowo, wybudowano również zbiornik retencyjny.
Inwestycja dla mieszkańców
– Po wielu latach oczekiwania przed zamkniętym przejazdem kolejowym, nasi mieszkańcy zyskają węzeł
przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia i możliwość sprawnego dojazdu do Poznania – podkreśla Jan
Broda, wójt gminy Komorniki.
– Węzeł Grunwaldzka połączy różne środki transportu, w szczególności wzrośnie rola przystanku
kolejowego Poznań Junikowo. Zależy nam, by mieszkańcy powiatu i Poznania mieli wygodną
alternatywę dla samochodów. Podróżni, np. z gminy Komorniki, będą mogli dojechać autem lub
autobusem do węzła i przesiąść się do pociągu. To inwestycja bardzo ważna nie tylko z perspektywy
naszego miasta, ale też całej aglomeracji poznańskiej – mówił rok temu, cytowany przez Poznańskie
Inwestycje Miejskie, Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. W podobnym tonie wypowiadał się Jan
Grabkowski, starosta poznański, który dodawał, że inwestycja to efekt wspólnych starań miasta Poznań,
gminy Komorniki i Powiatu Poznańskiego.
– Od lat jako inicjator tego zadania zabiegaliśmy o jej rozpoczęcie – mówił Jan Grabkowski, starosta
poznański. – Do realizacji przyczyniła się sprawna współpraca między tymi trzema partnerami oraz
wzajemne wsparcie poszczególnych jednostek samorządowych. Wszystko z myślą o mieszkańcach
gminy, powiatu i miasta, by zyskali wygodną możliwość przesiadek, a zamknięty przejazd kolejowy
przeszedł do historii.
Pociągi już jeżdżą, prace trwają
Tak jak w marcu rok temu, pierwsze prace skupiły się na zabezpieczeniu sieci trakcyjnej na linii
kolejowej i budowie tymczasowej pętli autobusowej po stronie Plewisk, tak dziś widać zdecydowanie
efekty konsekwentnych działań. Przede wszystkim do listopada ubiegłego roku ekipom budowlanym
udało się wybudować jeden z wiaduktów kolejowych, na który 7 listopada skierowano ruch pociągów na
szlaku Poznań Górczyn – Palędzie: to pozwoliło na budowę drugiego, już bez tymczasowych zmian w
organizacji ruchu, pociągających za sobą korki i obecność przy terenie budowy oczekujących na
możliwość przejścia pieszych. Pociągi zatrzymują się przy torze północnym, co oznacza, że ich
pasażerowie korzystają z peronu po stronie Poznania. Co ważne – prace przy wiaduktach zostały
podzielone w taki sposób, by nie było konieczności całkowitego wstrzymania ruchu pociągów. I obecnie
postawione są już belki konstrukcyjne drugiego wiaduktu kolejowego, tego po stronie Plewisk.
– Postępują również prace polegające na budowie przejazdu pod torami, można obrazowo określić, że
przebiliśmy się na drugą stronę. Wybudowana została także kładka dla pieszych i rowerzystów nad
docelowym przebiegiem ul. Grunwaldzkiej – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie
Inwestycje Miejskie.
W marcu przebudowywana była też infrastruktura podziemna, czyli sieci uzbrojenia terenu, co pociągnęło
za sobą konieczność przeorganizowania ruchu w rejonie skrzyżowania ul. Grunwaldzkiej i
Twardogórskiej: ta ostatnia ulica była zwężona. Prace podziemne wymusiły też zmianę toru jazdy

samochodów na Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Wołczyńskiej w kierunku Plewisk: z dotychczasowej
strony zachodniej ruch przełożono na wschodnią, podobnie przeniesiono drogę dla pieszych.
Węzeł rośnie w oczach
Powstaje również węzeł przesiadkowy, który będzie obsługiwał nie tylko pasażerów komunikacji
publicznej, ale również kierowców samochodów i rowerzystów, którzy dojeżdżając do niego, będą chcieli
zaparkować i do miast pojechać autobusem, lub tramwajem z Junikowa. Dla nich obecnie budowany jest
parking typu park&ride oraz parking dla rowerów. Poznańskie Inwestycje Miejskie zapowiadały od
początku prac, że wokół węzła powstanie nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, w tym
wspomniana kładka nad ul. Grunwaldzką, a ponadto mała architektura, urządzenia systemu informacji
pasażerskiej, ładowarki dla samochodów elektrycznych oraz zieleń.
Przy stacji kolejowej Poznań Junikowo, na terenie przyszłego węzła przesiadkowego, stoi już konstrukcja
wiaty na przebudowywanym peronie nr 2 po stronie Plewisk, gdzie – jak zapowiadają PIM – pasażerowie
będą mogli przesiadać się między pociągiem a autobusem w formule drzwi w drzwi.
– W tym rejonie zrealizowane zostały także prace związane z wykonaniem podziemnego uzbrojenia
terenu, obecnie wykonawca zajmuje się układaniem nawierzchni na peronie – brzmi jeden z ostatnich
komunikatów inwestora. – Dobrze widoczny jest zarys pętli autobusowej oraz kształt nowego układu
drogowego wraz z rondami.
Trwa również budowa poczekalni dla pasażerów. Wykonawca wzniósł ściany budynku i zamontował
stalową konstrukcję, obecnie zajmuje się m.in. podziemnym uzbrojeniem terenu. Postępują także prace
brukarskie, wykonane zostały chodniki i drogi rowerowe w obrębie przyszłego węzła przesiadkowego i
przedłużenia ul. Kminkowej.
Całość prac ma zakończyć się w IV kwartale tego roku.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Podzielenia się nim ze znajomymi.

MOŻE CIĘ ZAINTERESUJE?

O Nas

Komorniki dla Ciebie – lokalna bezpłatna gazeta w Gminie Komorniki

Komorniki dla Ciebie – All Right Reserved. Developed by ONEBIT

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Zgoda Zapoznaj się

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00