Pierwsza partia – z 23 planowanych – autobusów hybrydowych dla obsługi połączeń w centralnej i zachodniej Wielkopolsce trafiła do związku samorządów Wielkopolski Transport Regionalny. – Zależy nam na tym, aby nasi mieszkańcy nie musieli się zastanawiać, czym dojechać do szkoły, do pracy czy do lekarza – mówił starosta poznański Jan Grabkowski. W uroczystości wziął m. in. udział Jan Broda, wójt gminy Komorniki.
Projekt „Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego z napędem hybrydowym” jest finansowany z rządowego programu. Za jego sprawą do końca lutego 2024 roku na trasy zarządzane przez Wielkopolski Transport Regionalny trafią łącznie 23 autobusy o łącznej wartości 34 966 440 zł. Przekazanie czterech pierwszych autobusów nastąpiło podczas zgromadzenia członków Związku Powiatowo-Gminnego Wielkopolski Transport Regionalny, które odbyło się w Dworze w Skrzynkach.
– Otrzymaliśmy dofinansowanie, ale pamiętajmy też, że sami również musieliśmy wykreować ze swojego związku kilka milionów złotych. I wszyscy członkowie wyrazili na to zgodę, podnosząc składkę. Efekt jest taki, że dzisiaj mamy pierwsze cztery, a do końca lutego pozostałe autobusy, co w znakomity sposób zmieni wizerunek PKS Poznań. Jestem przekonany, że ludzie będą chętnie wsiadać do nowych pojazdów, bo to będzie nowa jakość i komfort. Można zatem powiedzieć, że w tej chwili nie pracujemy już nad ratowaniem firmy, ale nad jej rozwojem. I nadal chcemy to robić – podkreślał starosta.
Nowe autobusy mają wyjechać na trasy już za dwa tygodnie. Cały kontrakt jest bardzo ważny z punktu widzenia obsługi linii dowożących ludzi do aglomeracji poznańskiej z obszaru sąsiednich powiatów położonych w promieniu do 100 km od stolicy Wielkopolski, szczególnie w korytarzach pozbawionych dostępu do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Jest on równie ważny dla linii o charakterze lokalnym, których pasażerowie chcą dotrzeć z małych wsi do miast, będących siedzibami powiatów i gmin.
– Nowe autobusy pozwolą poprawić funkcjonowanie transportu regionalnego na obszarze zarządzanym przez Związek w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności, komfortu podróży i ekologii – zapewnił Zbigniew Rusak, dyrektor biura ZPG WTR. On też opowiadał o benefitach dla pasażerów. A będą to m.in. niska podłoga poprawiająca dostępność do pojazdu osobom z niepełnosprawnościami, miękkie fotele z wysokimi oparciami i zagłówkiem, wyposażone w dwu- i trzy punkt owe pasy czy też możliwość zakupu biletu w autobusie przy pomocy karty płatniczej.
Źródło: Tomasz Sikorski/Powiat Poznański