Komorniki dla Ciebie Wydarzenia Czy pasażerowie będą przesiadali się w Poznaniu i okolicy na ośmiu nowych stacjach? Nie ma pieniędzy na obwodnicę towarową

Czy pasażerowie będą przesiadali się w Poznaniu i okolicy na ośmiu nowych stacjach? Nie ma pieniędzy na obwodnicę towarową

przez Paweł Boner
402 razy przeczytano 3 minut czytania

Mieszkańcy aglomeracji poznańskiej mogliby korzystać z dużego usprawnienia,
jakim jest połączenie transportu kolejowego i tramwajowego w Poznaniu i w
najbliższych gminach – jednak projekt przebudowy obwodnicy towarowej, tak, by
oprócz pociągów towarowych jeździły nią także pociągi pasażerskie jest zagrożony.
Nie ma na niego pieniędzy, a co więcej – już zainwestowane sześć milionów
złotych może być zmarnowane…
Wielkopolscy samorządowcy alarmują: towarowa kolejowa obwodnica Poznania jest
zagrożona, bo PKP PLK nie udało się po raz drugi pozyskać środków na modernizację
linii kolejowej. Dotąd partnerzy samorządowi – powiat poznański, miasto Poznań i
sąsiednie gminy – pozyskały sześć milionów złotych z Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego i muszą rozliczyć je do końca roku.
Osiem węzłów przesiadkowych

  • Budujemy od wielu lat dobrą komunikację, stawiając na nowoczesny, ekologiczny i
    wygodny dla mieszkańców transport, ale tu nasza walka o obwodnicę towarową
    doszła do niepokojącego dla powiatu, Poznania, Suchego Lasu, Czerwonaka czy
    Swarzędza momentu – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Pieniądze już
    pozyskane, nie mogą się zmarnować, a pojawiło się takie prawdopodobieństwo.
  • W ubiegłym roku apelowaliśmy, by obecni rządzący skutecznie zajęli się tą sprawą
    – dodaje Bartosz Zawieja, szef poznańskich struktur Platformy Obywatelskiej. – Bo
    dochodzi do paradoksu: możemy wystąpić o przebudowę węzłów, ale pasażerowie
    mogą z nich nie skorzystać, bo trasą będą jeździć tylko składy towarowe. Ponadto –
    co jest równie ważne dla koncepcji komunikacji i samej obwodnicy – trzeba
    poszerzyć przepustowość poznańskiego węzła kolejowego i te dwa cele są
    priorytetowe dla aglomeracji. Kolej już drugi raz nie uzyskała z Brukseli
    dofinansowania, potrzebne jest skuteczne działanie na szczeblu rządu. Tymczasem
    nie ma jasnych deklaracji ze strony rządzących, dotyczących środków na odbudowę
    obwodnicy, a po niepowodzeniu uzyskania ich przez PKP PLK, aglomeracja
    poznańska nie może mieć pewności co do przyszłości całego projektu.
  • Kolej towarowa jest strategicznie ważna, ten projekt ma wyraźnie poprawić
    warunki komunikacji – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta
    Poznania. – Mówimy o ośmiu węzłach przesiadkowych, na Starołęce, Franowie,
    Zielińcu, Poznaniu Kobylepole, Naramowicach, Koziegłowach, Piątkowie i Swarzędzu.

Cała para pójdzie w gwizdek?
Obwodnica miałaby być przystosowana do ruchu pasażerskiego. Ponadto w grę
wchodzą też elementy infrastruktury drogowej z nią związane, m.in. wiadukty,
parkingi, połączenia drogowo – rowerowe. Jeśli PKP PLK nie uzyska dofinansowania,
cała para pójdzie w gwizdek, a nie na wyczekiwaną inwestycję.
Starosta Jan Grabkowski przypomina, że powiat podjął trud takich inwestycji jak
węzeł komunikacyjny przy ul. Grunwaldzkiej, czy węzła w Kobylnicy, ale nie może
udźwignąć kosztów obwodnicy towarowej.

  • Do naszej inwestycji wielu się dziś „przykleja” mówiąc, ile to zrobili, a prawda jest
    taka, że kolej zwróciła się do powiatu wskazując, że ma środki unijne i pytając, ile
    możemy zainwestować – mówi starosta. – My działamy: rozmawiamy, badamy i
    staramy się podjąć odpowiedzialne decyzje – chcemy być partnerami dla
    inwestorów jako samorząd.
    Obwodnica miałaby powstać na zasadzie partnerstwa Poznania, powiatu i gmin
    Suchy Las, Czerwonak i Swarzędz: mieszkańcy aglomeracji poznańskiej będą tym
    samym mogli łatwiej poruszać się, przesiadać do innych środków komunikacji i
    korzystać z nowych 200-metrowych peronów z potrzebną infrastrukturą w
    newralgicznych punktach – węzłach przesiadkowych. Do tego jednak jest potrzebne
    dwumiliardowe wsparcie finansowe i przeorganizowanie – oraz techniczne
    zapewnienie warunków dla większego ruchu pociągów po i tak obciążonych torach
    poznańskiego dworca kolejowego.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Podzielenia się nim ze znajomymi.

MOŻE CIĘ ZAINTERESUJE?

O Nas

Komorniki dla Ciebie – lokalna bezpłatna gazeta w Gminie Komorniki

Komorniki dla Ciebie – All Right Reserved. Developed by ONEBIT

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Zgoda Zapoznaj się

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00