Rozpoczynający się czas promocji zakupowych w ramach „Black Week” i „Black Friday” nie dla wszystkich może być dobrym okresem: policja ostrzega, że uaktywniają się teraz cyberprzestępcy. Apele o zachowanie zdrowego rozsądku przekazują też wielkopolscy stróże prawa, odsyłając do wskazówek Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.
– Cyberprzestępcy wiedząc, że wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało Internet, aby znaleźć super okazję, dostosowują swoje działania i przygotowują więcej fałszywych ofert – przestrzega CBZP. – Trzeba je rozpoznać, aby nie dać się nabrać i nie stracić pieniędzy.
Policja uczula na obecność fałszywych sklepów internetowych, kuszących zbyt atrakcyjną ceną. Przypomina:
– pamiętajmy, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line,
– wybierajmy te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów,
– zweryfikujmy adres strony internetowej, bywa że występują w nim dodatkowe litery lub znaki, których w pierwszej chwili nie zauważamy,
– sprawdzajmy datę uruchomienia sklepu internetowego (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny),
– sprawdźmy czy sklep internetowy oferuje formę płatności za pobraniem,
– dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform.
W przypadku korzystania z portali aukcyjnych warto wybierać opcję płatności za pobraniem. Policja dodaje:
– przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego,
– korespondencję w sprawie sprzedaży/zakupu starajmy się prowadzić na danym portalu aukcyjnym. Przestępcy często komunikują się w sprawie zakupu/ sprzedaży jakiejś rzeczy wykorzystując szyfrowane komunikatory,
– dokładnie sprawdzajmy wiadomości jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych i czytajmy na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew potwierdzamy,
– nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej.
Policjanci przestrzegają, że przestępcy wykorzystują media społecznościowe: przygotowują w nich atrakcyjnie wyglądające i bardzo korzystne cenowo oferty, tak przygotowane aby zachęcić do kliknięcia, a w dalszych krokach – do podania swoich poufnych danych do logowania, w tym do bankowości internetowej – do podania danych karty płatniczej.
– Jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod, jest włamanie na konto na portalu społecznościowym i podszywając się pod właściciela profilu, masowe rozsyłanie do wszystkich znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK – informuje Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości. – Oszuści internetowi, podszywając się pod naszego znajomego lub członka rodziny, bardzo często dodają sformułowania, że nie mogą w tej chwili rozmawiać, żeby nie przeszkadzać, że oddzwonią za jakiś czas. Te zabiegi mają uwiarygodnić ich działania i zapobiec dalszej weryfikacji z naszej strony. Dlatego jeśli otrzymamy wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności tzw. BLIK, upewnijmy się komu go wysyłamy, dzwoniąc wcześniej do tej osoby, a także sprawdzając kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania transakcji.