Autostrada Wielkopolska S.A. podsumowała ubiegły rok, uznając go za udanego pod względem inwestycji i zapowiadając, że w 2024 roku również przewiduje prace związane z budową m.in. jezdni między węzłami Wschód i Krzesiny. Jeden z ostatnich kroków związany jest z Komornikami – to uruchomienie odcinkowego pomiaru prędkości.
Będzie trzeci pas i jest pomiar prędkości
– W 2023 roku prowadzono intensywne prace na koncesyjnym odcinku autostrady A2 między Świeckiem a Koninem, a spółka zrealizowała remont ponad 50 km odcinka A2, Placów Poborów Opłat, mostów i wiaduktów autostradowych oraz jednego z kluczowych dla ruchu węzłów – Poznań Zachód. Nie zabrakło także inwestycji i realizacji związanych ze zmniejszaniem śladu węglowego –informuje Anna Ciamciak, rzecznik prasowa Autostrady Wielkopolskiej S.A. – Rok 2024 zapowiada się równie intensywnie – dobudową trzeciego pasa pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny. Jedną z ostatnich realizacji Autostrady jest uruchomienie Odcinkowego Pomiaru Prędkości, którego elementy zainstalowano w ubiegłym roku na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Komorniki.
– Realizacja tej inwestycji nastąpiła po uzgodnieniach z Generalnym Inspektoratem Transportu Drogowego (GITD – przyp. red.), który zarządza systemem CANARD i w którego gestii leży rejestracja naruszeń, ich analiza i prowadzenie czynności wyjaśniających w związku ze stwierdzonymi wykroczeniami – dodaje Anna Ciamciak. – System został uruchomiony i przekazany w zarząd GITD w lutym tego roku. Wykorzystuje on zaawansowane technologie pomiaru prędkości, umożliwiając precyzyjne i skuteczne monitorowanie prędkości pojazdów na danym odcinku.
Wprowadzenie systemu odcinkowego pomiaru prędkości na autostradowej obwodnicy Poznania to inicjatywa mająca na celu poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu, co jest jednym z priorytetów Autostrady Wielkopolskiej.
Spółka zarządza liczącym 255 kilometrów koncesyjnym odcinkiem A2 między Świeckiem a Koninem, na którym w ciągu doby przejeżdża średnio 30 tysięcy aut, głównie samochodów ciężarowych. Ponieważ takie natężenie ruchu powoduje szybsze zużywanie nawierzchni i konieczność remontów, ekipy modernizacyjne mają stale pracę, przy czym spółka zapewnia, że roboty wykonywane są z wyprzedzeniem, przed powstaniem uszkodzeń nawierzchni, tak, aby kierowcy nie odczuli różnic w jakości podróżowania, i mieli zapewnione bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Wyremontowano odcinek 50 km
– W 2023 roku terminowo zakończono realizację rozpoczętego rok wcześniej remontu 50 kilometrów nawierzchni na odcinku między Nowym Tomyślem a Poznaniem – informuje Autostrada Wielkopolska S.A. – W sumie położono ponad milion metrów kwadratowych nowej warstwy ścieralnej z użyciem asfaltu wysokomodyfikowanego HIMA, który charakteryzuje się większą odpornością na obciążenia. Prace objęły nie tylko ciąg główny autostrady, ale także remont węzła Poznań Zachód, łączącego trasy S5 i S11 z autostradą A2. W tym samym czasie Spółka rozpoczęła prace remontowe na wiadukcie w okolicy Wrześni (209 km A2) oraz na moście nad strugą Bawół w okolicy Słupcy (225 km A2). Dzięki współpracy z GDDKiA obiekty te otrzymają nową klasę nośności I MLC. Zakończenie prac planowane jest na 2024 rok.
Inne prace modernizacyjne objęły wjazdy na niektóre Miejsca Obsługi Podróżnych, nawierzchnię i wiaty na kilku Placach Poboru Opłat, do tego dobudowano 25 km nowych barier ochronnych.
– W 2023 roku dokończono modernizację opraw oświetleniowych, co oznacza, że mniej efektywne oprawy sodowe zostały zastąpione przez bardziej ekologiczne oprawy LED na całej długości autostrady oraz na MOP – precyzuje Anna Ciamciak. – Barwa i układy optyczne opraw LED kierują całe emitowane światło na autostradę, polepszając widoczność, co wiąże się z poprawą bezpieczeństwa na drogach. Dodatkowo białe światło nie powoduje tak szybkiego zmęczenia wzroku kierowców. Inną zaletą opraw LED jest ochrona środowiska, która wiąże się ze zmniejszonym o około 50% zapotrzebowaniem na energię elektryczną oraz mniejszym „zanieczyszczeniem” środowiska naturalnego światłem.
Będzie stacja ładowania pojazdów elektrycznych
Spółka przygotowywała się też do budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Miejscach Obsługi Podróżnych – tu prace ruszą na początku drugiego kwartału tego roku i obejmą montaż 14 wielostanowiskowych ładowarek dla pojazdów elektrycznych, w tym pojazdów ciężarowych. Stacje ładowania ciężarowych pojazdów elektrycznych zostaną uruchomione na MOP Chociszewo oraz MOP Rogoziniec.
Remont bez konieczności zamykania autostrady
W tym roku zaplanowano także budowę trzeciego pasa, na odcinku około 10 kilometrów między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód.
– Mając na względzie potrzeby kierowców oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego, prace nad rozbudową kolejnych 10 km obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu rozpoczęliśmy z wyprzedzeniem, tak aby zapewnić kierowcom gotową, dobrze przemyślaną i przygotowaną usługę, a realizacja tej inwestycji przyczyniła się do zapewnienia płynnego i bezpiecznego przejazdu – wyjaśnia Sebastian Joachimiak, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej S.A. .
W porównaniu do rozbudowy odcinka A2 Poznań Zachód – Poznań Krzesiny, spodziewany jest większy zakres prac ziemnych, miedzy innymi jezdnia będzie poszerzona na całej długości od zewnątrz na obu kierunkach, zostaną wyremontowane istniejące jezdnie oraz przebudowana infrastruktura podziemna i naziemna. W poszczególnych etapach zaplanowano także dodatkowe prace w rejonie węzłów Poznań Wschód i Poznań Luboń. Ponadto zostaną poszerzone i wyremontowane dwa mosty autostradowe.
– Prace podzielono na etapy i zaplanowano w taki sposób, aby mogły odbywać się pod ruchem, bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców – mówi Anna Ciamciak. – Podobnie jak w przypadku poprzedniej rozbudowy A2 o trzeci pas, która zakończyła się pół roku przed terminem, także i tym razem Spółka Autostrada Wielkopolska dołoży wszelkich starań, aby prace przebiegały w sposób sprawny, terminowy i jak najmniej uciążliwy dla kierowców. Jeśli wszystkie prace pójdą zgodnie z planem, trzeci pas dla obu kierunków, na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód będzie gotowy do końca 2025 roku.
Rzeczniczka przypomina, że autostradowa obwodnica Poznania jest najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem koncesyjnym A2, ze średnim jego natężeniem na poziomie 90 tysięcy pojazdów w ciągu doby, a w czasie wakacji nawet ponad 110 tysięcy pojazdów na dobę!
Paweł Boner